Декларация за достъпност

9700 Шумен, ул. "Цар Калоян" №1 тел. 054 800373

Проект № BG05SFPR001-1.003-0001 „Силен старт“

Обща информация

Родители и деца в детски градини и яслени групи получават подкрепа по проект „Силен старт“, реализиран от МОН и финансиран по програма „Образование“. Една от основните му цели е да се разгърне потенциала в предучилищното образование чрез подкрепа за личностното развитие с оглед по-успешна социална реализация.

Този проект допълва грижата за ранно детско образование и надгражда добрите практики и натрупания опит от успешното изпълнение на Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“.

Дейностите в подкрепа на децата и техните семейства се реализират в продължение на 5 години, като през този период във висококачественото образование и грижи в ранна детска възраст ще бъдат инвестирани 105 400 000 лв. Средствата са от Европейския социален фонд плюс и националния бюджет.

По проект „Силен старт“ се предоставя допълнителна подкрепа за личностно развитие на деца със СОП, в риск, с хронични заболявания и изявени дарби за трайното приобщаване в предучилищното образование. За целта детските градини могат да наемат психолози, логопеди и ресурсни учители. Чрез финансирането на тази дейност се подобряват възможностите за осъществяване индивидуална и групова работа за психо-социална рехабилитация, както за подкрепа на развитие на интересите и способностите на децата с изявени дарби.

На фокус е също и достъпът и трайното приобщаване на деца в предучилищното образование, за да се намали броят на отпаднали от образователната система. Още на ниво градина или ясла децата се включват в допълнителни обучения, занимания по интереси, спортни занимания, дейности, свързани с опазване на природата и др.

Чрез различни инициативи и мероприятия родители са активно приобщавани в процеса на предучилищно образование и в живота на образователната институция. Интензивното взаимодействие с родителите се реализира на ниво детска градина и яслени групи и на ниво училище с групи за задължително предучилищно образование с цел формиране на положителни нагласи към образованието и към пълноценното участие на децата в образователния процес.

Предвидени са и обучения на педагогически и непедагогически специалисти, които предоставят експертно-методическа помощ по дейностите за личностно развитие.

Срок на изпълнение на проекта: 15.02.2024 г. – 14.02.2029 г.

  • Цели: Проектът ще се изпълнява в рамките на операция от стратегическо значение и предвижда да разгърне потенциала на децата от предучилищното образование чрез подкрепа за личностното им развитие с оглед по-успешна социална реализация.

Проектът предвижда провеждане на обучения за педагогически и непедагогически специалисти, което ще допринесе в значителна степен за подобряване на процесите на взаимодействие с децата, ще подкрепи изграждането на приобщаваща среда и ще повиши ефективността на екипната работа. Чрез различни инициативи и мероприятия (вкл. обучения) ще се работи интензивно с родители от уязвимите групи, което ще оказва влияние от една страна на плавната адаптация на детето към новата среда, а от друга страна изгражда положително отношение в общността към ползите от образованието и грижите в ранна детска възраст (ОГРДВ) и от образованието като цяло. По проекта ще се предоставя допълнителна подкрепа за личностно развитие на деца със СОП, в риск, с хронични заболявания и изявени дарби. На фокус ще бъде също и достъпът и трайното предоставяне на обща подкрепа за личностно развитие под формата на обучения, занимания по интереси и др.

Дейностите ще надградят и мерките по прилагане на Европейската гаранция за детето, както и прилагането на Национална рамка за качество на образованието и грижите в ранна детска възраст.

  • Дейности:

Дейност 1 „Повишаване квалификацията на педагогическите специалисти, вкл. нови в системата учители, и на експерти от РУО за осъществяване на обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие, вкл. социално-емоционалното учене в детските градини, в т.ч. техни яслени групи, и училища с групи за задължително предучилищно образование както и обучения на непедагогическия персонал, вкл. образователни медиатори и социални работници за подпомагане на обучението, в съответствие с утвърдени програми за професионалното и кариерното им развитие.“

Дейност 2 „Интензивна работа с родители на ниво детска градина, в т.ч. техни яслени групи, и на ниво училище с групи за задължително предучилищно образование за формиране на положителни нагласи към образованието и за пълноценното им участие в образователния процес.“

Дейност 3 „Допълнителна подкрепа за личностно развитие на деца със специални образователни потребности, в риск, с хронични заболявания и изявени дарби за трайно приобщаване в предучилищното образование.“

Дейност 4 „Обща подкрепа за личностно развитие за достъп и трайно приобщаване на деца в предучилищното образование.“

  • Индикатори: В края на изпълнението на проекта се очаква да бъдат реализирани следните индикатори:
  • Брой включени в проекта деца на възраст под 18 години – 37 283.
    От тях:
    • Брой деца и ученици в предучилищното и училищното образование със специални образователни потребности (СОП), в риск, с хронични заболявания и с изявени дарби, получили допълнителна подкрепа за личностно – 4 549.
    • Брой деца и ученици от предучилищното и училищното образование от уязвими групи, получили подкрепа – 32 734.
  • Брой родители, подкрепени в процеса на приобщаващото образование – 37 283.
  • Педагогически специалисти и непедагогически персонал, обучени за работа с деца и ученици от уязвими групи заети, вкл. самостоятелно заети с целева стойност до крайния срок за изпълнение на процедурата – 3 577.

Индикатори за резултат:

  • Брой деца и ученици от уязвими групи с подобрени образователни резултати 1 година след участие в операцията – 33 554.
  • Участници, които при напускане на операцията получават квалификация – 3 227.

Публ. на 05.02.2025 г.

Skip to content